مادر
پوشش مادر چه تاثیر تربیتی بر حجاب فرزندان دارد؟
به تحقیق نخستین و مؤثرترین محیط آموزشی و تربیتی انسان، محیط خانوادگی است و اولین مربیان و معلمان او پدر و مادر هستند. خانواده به مثابه ی هستهی اصلی و اولیهی جامعه بوده، حالات فکری و روانی انسان را شکل می دهد. کودک از زمان تولّد تا سالیانی چند، در تماسی مستقیم و انحصاری با خانواده است.
کودک در محیط خانواده طریقهی خوردن، سخن گفتن، لباس پوشیدن
و راه رفتن را میآموزد.
سلسله ی اعصاب و مغز و ذهن حساس و ظریف کودک از همان آغاز ولادت مانند دستگاهی دقیق از صحنه ها، حوادث، رفتار و اعمال، حالات پدر و مادر فیلم برداری نموده، شخصیت خود را شکل میدهد. عدم رعایت پوشش اسلامی از سوی مادر و ارتباط پدر و مادر با نامحرم بدون عنایت به موازین اخلاقی و اسلامی، در کاهش حساسیتهای اعضای خانواده به ویژه فرزندان نسبت به هنجارها و ارزشهای دینی کاملا تأثیرگذار خواهد بود و در این بین مادر نقشی پر رنگ تر و موثرتری خواهد داشت.
نقش مادر در تحکیم حجاب فرزندان
شناخت صحیح احکام الهى عنصری مهم، در تربیت دینى فرزندان مان محسوب مىشود. اگر بخواهیم فرزندان خود را طورى تربیت کنیم که احکام الهى را رعایت نمایند باید از همان کودکى بر طبق دستورات دینى عمل نماییم.
مادر به عنوان الگوی عملی و تأثیرگذار، بروی شخصیت و طرز تفکر فرزندان به ویژه دختران نقش نمادین دارد و رفتار، کردار و پندار او مستقیما در فرایند رشد و تکوین، تعیین کننده است. در جوامع اسلامی که حتی مردان بزرگ از دامن آنان به معراج می روند. زن جایگاه والایی در توسعه و ترویج فرهنگ اسلامی دارد. امام صادق (ع) می فرمایند: «خوش-بخت کسی است که مادرش دارای گوهر گران بهای عفت باشد.»(۱)
امام خمینی (ره)، نیز درخصوص میزان نفوذ و تأثیر تربیتی مادران در شخصیت کودکان میفرمود: «سعادت بچه ها از دامن مادر شروع می شود. آن قدری که اخلاق مادر در بچه و کودک نورس تأثیر دارد و به او منتقل می شود، از دیگران عملی نیست. مادرها مبداء خیرات هستند و اگر خدای نخواسته مادرانی باشند که بچه ها را بد تربیت کنند، مبدأ شرورند. یک مادر ممکن است یک بچه را خوب تربیت کند و آن بچه، یک امّت را نجات بدهد و ممکن است بد تربیت کند و موجب هلاکت امّت بشود.» این مجال به دنبال تبیین نقش تربیتی مادران، در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف از طریق تحکیم این ارزش والای اسلامی و ایرانی در بین دختران این – مادران نسلهای آتی – است.(۲)
نقش خانواده در تربیت فرزند
پوشش مادر و تأثیر آن در فرزندان
از نظر حکم شرعی، واجب نیست مادر همه ی اعضای بدن خود را از فرزندان خودش بپوشاند. بنابراین باز بودن سر و گردن، دست ها و پاها و ساق پا اشکالی ندارد.(۳) امّا از نظر تربیتی باید بگوییم کودک به راحتی رفتار و صدای مادر را تشخیص میدهد و آن را دنبال میکند. رفتار مادر برایش کاملاً آشناست و حافظهاش مملو از خاطراتی از این رفتارها است؛ کودک از رفتار و شکل آن ها عکس برداری و در حافظه ی خود ذخیره میکند.
پایههای اساسی رشد شخصیت کودکان و نوجوانان از طریق تقلید نهاده میشود و این شیوه ی تقلید هم از راه شنیداری و هم از طریق بصری حاصل میشود. تقلید و الگوپذیری از ویژگیهای دوران کودکی است. کودک هر آن چه را که ببیند، براساس تقلید میپذیرد و مطابق آن ها عمل میکند، بدون این که از خوبی و بدی آن اطلاع داشته باشد. چشم و گوش کودک، چون دریچهای باز است و ذهن کودک مانند دوربین عکاسی است که هر چه میبیند در آن منعکس و ثبت میشود.(۴)
بنابراین رفتار مادر تأثیر فراوانی بر روی کودکان دارد. آن ها نمیتوانند در کارهای شان هدفگیری درستی داشته باشند، لذا تمام توجهاش به پدر و مادر و اطرافیان است، اعمال و حرکات آن ها را مشاهده مینمایند و از آنان تقلید میکنند. (۵) این امر در مورد پوشش نیز صدق می کند. اگر مادر همیشه با پوشش مناسب در مقابل فرزندان خود ظاهر شده باشد؛ کودک هم سعی می کندهمان پوشش را از مادر تقلید کند و در دوران نوجوانی که نوبت به انتخاب میرسد، سعی میکند با مادر همانندسازی کند و همان شیوه ی مادر را برای خود انتخاب کند. بعضی از والدین تصور می کنند بچهها چیزی نمیفهمند لذا با پوشش نامناسب در مقابل فرزندان خود ظاهر میشوند. غافل از این که کودک آن چه را میبیند، در حافظه ی خود ضبط کرده، روزی نمونه ی آن را از خود بروز خواهد داد.
امام باقر (ع) در این مورد میفرمایند: «بپرهیزید از این که در حالی عمل زناشوئی را انجام دهید که کودکی بتواند شما را ببیند و وضعیت شما را توصیف کند.» (۶) در حدیثی امام صادق( ع ) میفرماید: «در حالی که کودکی در خانه هست نباید مرد با همسرش جمع شود چون دیدن این منظره به وسیله ی کودک باعث میشود که کودک در بزرگ سالی زناکار شود.» (۷)
پوشش اطرافیان در بلوغ زودرس کودک نقش مهمی دارد. کودکی که قبل از سن نوجوانی هر روز با بدن نیمه عریان مادر و خواهر مواجه است، زمینه ی تحریک جنسی در او سریعتر و زیادتر می شود و باعث ظهور زودرس علائم بلوغ جنسی می گردد. هم چنین پوششهای نامناسب والدین در مقابل فرزندان، حیاء و عفت را در دید و منظر آن ها کم اهمیت جلوه می دهد. بنابراین لازم است مادر قبل از پنج سالگی در مقابل کودکان پوشش مناسب داشته باشد تا تصویری که در ذهن کودک از مادر باقی میماند، تصویری زیبا و آراسته باشد و الگوی مناسبی از پوشش در ذهن کودک نقش ببندد.
آموزش محرم و نامحرم در خانواده
شناخت صحیح احکام الهى عنصری مهم، در تربیت دینى فرزندان مان محسوب مىشود. اگر بخواهیم فرزندان خود را طورى تربیت کنیم که احکام الهى را رعایت نمایند باید از همان کودکى بر طبق دستورات دینى عمل نماییم. براى این-که دختران و پسران هنگام بلوغ با مشکلى روبه رو نشوند و به تدریج با نقش خاص خود به عنوان دختر و یا پسر آشنایى یابند. بایستی از ابتدا به طور جداگانه با آن ها رفتار شود.
آموزش نقش مردانه و زنانه از کودکی
این مسأله در مورد دختران اهمیت بیشترى دارد زیرا آن ها زودتر از پسران به بلوغ مى رسند. در تعالیم اسلامى به این نکته توجه کامل و توصیه شده است که از حدود ۶ سالگى، با دختر و پسر با روشى جداگانه رفتار شود. در روایات اسلامى توصیه شده است که دختر بچه ی شش ساله را، پسر بچه یا مرد نامحرم نبوسد و در بغل نگیرد. همچنین زنهاى نامحرم از بوسیدن پسر بچه اى که سنش از هفت سال گذشته است، خوددارى کنند. همین طور توصیه کردهاند که بستر کودکان در شش سالگى از هم جدا شود.
رعایت این اصول سبب مى شود که دختران و پسران از همان آغاز به تدریج نقش مردانه و زنانه ی مناسب را پیدا کنند و براى بلوغ آمادگى کافى داشته باشند. به هر حال باید از دوران کودکى زمینه براى رشد ویژگیهاى فطرى دختر و پسر در خانواده فراهم آید و هر یک از این دو در مسیرى که آفرینش با تدبیرى حکیمانه پیش پاى آن ها نهاده است، سوق داده شوند. (۸) کودک موقعى فعل تربیتى درونى را پیدا مىکند که خود به طور فعال در آن نقش داشته باشد. اگر خواهان آن هستیم که کودکان مقررات، ارزشها، خصایل و فضایل اخلاقى را درونى کنند باید لوازم و شرایط تربیت را به گونهاى فراهم کنیم که کودک، خود، راغب و مایل به آن شود.
آموزش خود کنترلی و تقوا به کودک
مهم ترین اصل در تربیت خودانگیخته، مساله ی رغبتها و علایق کودک است.(۹) نوجوانان و جوانان باید خود را چنان با ارزش و با عزم و اراده تصور کنند که خویشتن را از درون کنترل کنند. آنان چنین انتظارى را در خود بپرورانند که حتما مىباید دیگران آن ها را کنترل کنند. بلکه بایستی به گونهاى رشد یابند که حتى در شرایطى کاملا دور از چشم افراد – که امکان بهرهورى نیز براى آنان فراهم باشد – به لحاظ تقوایى، خود را نگه دارند و دست از پا خطا نکنند. نوجوانان را باید به گونه اى تربیت کرد که خودکنترل بار آیند.(۱۰) از مسایلى که امام خمینی بیشتر به آن توجه داشتند، محدود بودن ارتباط بین زن و مرد بود. (۱۱)
امام راجع به حجاب دختران میفرمایند: «تا تکلیف نشده حجاب لازم نیست، مى تواند هر رنگى که مىخواهد بپوشد. ولى وقتى تکلیف شد، دیگر نگویید عیب ندارد. این را به بچه تلقین کردهاید که راجع به مسایل دینى سخت نباشد، باید به بچه فهماند که بعد از سن تکلیف، پسرعمو و پسرخاله نامحرم هستند و باید حجاب داشته باشد. این عیب ندارد. سلیقههاى مختلف پدر و مادر مسایل شرع را تغییر مىدهد یا از اصل برمىگرداند و براى بچه کار را مشکل مىکند. نباید مسایل شرع را براى بچه مشکل کرد. اسلام دین راحتى است. دین سختى نیست.»(۱۲)
نقش خانواده در تربیت فرزند
شرع مقدس اسلام در رعایت رفتار و پوشش فرد مسلمان حدودى را تعیین کرده است. پوشیده بودن بدن زن و مجاز بودن براى عدم پوشش کفین و وجه و نیز مجاز نبودن مرد و زن در سخن گفتن با یکدیگر به گونهاى که گناه در آن وجود داشته باشد، به عنوان حداقل حدودى است که مىباید رعایت شود. در مورد رعایت حدود شرعى در روابط دختر و پسر مى باید:
◄ اولاً ما حدود را به خوبى بشناسیم و از افراط و تفریط بیهوده اجتناب کنیم.
◄ ثانیاً فرزندان را افرادى بار بیاوریم که با کنترل درونى رشد کنند نه فقط با کنترلهاى بیرونی ما.
آموزش حدود شرعى و مراعات آن ها نه تنها نشانه ی عقب ماندگى و یا محدود سازى فرزندان نیست، بلکه خود نشانگر دقت و توجه یک خانواده به حدود رفتار اجتماعى است. هر قدر فرهنگ یک خانواده بالاتر باشد، به جزئیات و دقایق زندگى و از آن جمله روابط اجتماعى با دیگران، توجه بیشترى مىکند. دخترى که در برخورد با افراد نامحرم از نظر پوشش مراعات مىکند و نیز رفتاری متین و مطابق دین در مقابل آن ها دارد، سطح فکر و فرهنگ خود را نشان مىدهد. (۱۳)
منبع
ماهنامه پیام زن_شماره ۲۲۳_ سیف الله فضل اللهی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی قم و مدرس جامع المصطفی(ص)العالمیه.
پی نوشت
۱- رزاقی، احمد، بدحجابی، ریشه ها و راه کارها(قسمت اول)،خبرگزاری فارس.
۲- همان.
۳- مکارم شیرازی، ناصر، رساله ی توضیح المسائل، قم، هدف، ص۴۲۴٫
۴- فرهادیان، رضا، آن چه والدین و مربیان باید بدانند، رئوف، قم، ۱۳۷۰، ص۳۸٫
۵- همان.
۶- حر عاملی، محمد حسن، وسائل، ج۱۴، ص۹۴٫
۷- فیض کاشانی، ملا محسن، من لا یحضره الفقیه، ج۳، ص۲۷۵٫
۸- راهنمای پدران و مادران، ج۱، ص۷۷٫
۹- تربیت طبیعی در مقابل تربیت عاریه ای، ص۱۸۸-۱۸۹٫
۱۰- Sehf-control
۱۱- عاطفه اشرافی، پا به پای آفتاب، ج۱، ص۲۱۲٫
۱۲- پا به پای آفتاب، ج۱، ص۱۹۱٫
۱۳- تحلیلی تربیتی بر روابط دختر و پسر در ایران، ص۷۴٫
منبع:سایت باحجاب